Digital examensutställning 2020

Två år som lärling på Hantverksakademin avslutas med examensarbete. I examensarbetet har lärlingarna möjlighet att briljera med sina hantverksfärdigheter. Resultatet visas normalt i en utställning i samband med examen. Våren 2020 blev allt annorlunda.

Examensutställningen sköts på framtiden. Ända fram till slutet av september. Timmermansgården på Södermalm var platsen.

Hade du inte möjlighet att komma kan du avnjuta några av lärlingarnas arbeten i vår digitala utställning här på webben.

Här visar vi bilder, både på skapandeprocessen och på de färdiga resultaten. Ta en paus och njut av framtidens hantverkare tidigt i deras karriärer.

Alexander Skoog, båtbyggarlärling

Process

 

Alice Forslind, konstinramare

Mitt examensarbete består av två ramar - den ena är förgylld med bladguld och slagmetall, och den andra är tillverkad i massiv ek och med dekorationer i björk. De inramade konstverken är också gjorda av mig: en förgylld träskulptur och en färgteckning på papper.

Process

Färdigt resultat

Anine Bjurman, attributmakare & Emma Eastop, maskör

Ett samarbete mellan attributmakare/scenograf Anine Bjurman och maskör Emma Eastop. Tillsammans har vi skapat en fiktiv värld, som liknar vår verklighet men ändå är fundamentalt annorlunda. Vi har arbetat kring teman som futurism, reality-tv och aliens. Resultatet blev en kortfilm som kommer visas på examensutställningen i september.

Process, Anine

Process, Emma

Färdigt resultat, Anine och Emma

Anja Ran, tapetserare

Soffan jag har renoverat är en modell från 1940 talet som designats av Erik Bertil Karlén för Firma Rumsinteriör. Den är stoppad på traditionellt vis med krollsplint och tagel och klädd i ett ulltyg. Jag har återanvänt så mycket av det gamla materialet som möjligt för att bevara en del av soffans historia, bland annat är sadelgjorden spikad med den handgjorda spik jag fann när jag monterade av den gamla slitna klädseln.

Process

Färdigt resultat

Anna Ögren, keramiker

Japanska teskålar.

Process

Japansk teskål drejad i 650 gram stengodslera. Då skålen torkat till sig och blivit lite styvare appliceras en slamma rik på järn.


Efter att den järnrika slamman applicerats tjockt på godsets vägg, drog jag med fingrarna lite lätt genom slamman för att få ytterligare struktur.


Då den röda slamman torkat och format en tunn skorpa, la jag på ett lager med vit slamma för att försöka bygga extra textur.

Teskålen fick torka långsamt tills den nådde ett läderhårt stadie. Nu var det dags att svarva fram foten. Med hjälp av ett specialtillverkat järn kunde jag både skära fram raka såväl som rundade vinklar ur den läderhårda leran.


Den färdigbrända teskålen. Tack vare att skålen bränts på 1 260 grader har den röda väggen nu blivit ljusare. Slamman som täckte väggen har givit textur och bidragit till ett mer dynamiskt uttryck.

Färdigt resultat

Axel Nybom, konstinramare

Mitt mål med examensarbetet var att göra en inramning som skiljer sig från mängden och lyfter vikten i en bra och snygg ram. För mig ska ramen vara en förlängning av verket.

Färdigt resultat

Elisabeth Lundmark, guldsmed

Process

Att få en idé till ett smycke kan gå till på olika sätt. Den här gången blev jag inspirerad av dessa underbara Tahiti-pärlor och kom fram till att jag ville göra något i Art Deco, en stil som jag tyckte skulle passa pärlorna.

För att få en bättre insikt hur formen på designen skulle se ut på riktigt gjorde jag en prototyp i silver. Resultatet blev så bra att jag valde att även göra använda prototypen till ett halssmycke.

Med tanke på miljö och återbruk använde jag begagnade guldringar som jag smälte ner och använde till guldtråden.

Färdigt resultat

Slutresultatet blev ett halsband i silver gjord av prototypen och ett par guldörhängen. Intressant att se hur mycket valet av metall betyder för designens uttryck. Silver blir mer industri, hårt. Guld blir mer mjukt, feminint. Även valet av stenar/pärlor får slutresultatet att bli så olika.

Emma Malmkvist, guldsmed

Färdigt resultat

Hannes Öhman, möbelsnickare

Kockbänken, en bantad, designad och flyttbar variant av en köksö. Den passar lika bra i köket som på en altan intill grillen, men kan lika väl användas som en demobänk vid kockshower eller som en arbetsstation på en sushibar.

Det är kockens egen sfär, designad för kreativitet och funktion.

Process

Färdigt resultat

Jenni Olsson, silversmed

Väska i silver och läder. En väska som kan bäras som clutch, axelremsväska och som en modern midjeväska som bärs över axeln. Kedjorna kan, när de inte används som axelrem, kopplas ihop och bäras som halsband. Vikt: 956 gram.

Process

Färdigt resultat

Lina Einesson, dekormålare

Mitt examensarbete som dekormålare fick bli en 4*8 meter fond till slottsteatern Confidencen.

Process

Färdigt resultat

Loke Lassen, attributmakare

Mitt examensarbete är inte klart, så jag valde att ställa ut ett objekt konstruerat i höstas för Orionteaterns räkning. Detta är en "fiskhatt" till föreställningen På spaning efter den tid som flytt, där Nina Jeppsson går genom olika karaktärer genom att byta kläder.

Fisken är konstruerad efter en skiss av scenograf Mats Sahlström och bilder av abborrar. Den är skulpterad på en grund i frigolit täckt med vattenlera och sedan är en form tagen i gips. Den gjöts i latex och målades med akryl. Fenor och ögon är gjorda av plast som kan formas med värme. Fenorna målades med glasfärg så att det skulle lysa genom dem. Till sist är ett tjockt resår monterat i så att fisken sitter stadigt på Ninas huvud.

Allt arbete är utfört i Orionteaterns lokaler. Föreställningen, som möttes av stående ovationer, går i repris till hösten.

Process

Färdigt resultat

Maja Wigg, silversmed

Jag hade planerat mitt slutarbete, gjort prototyper och införskaffat material ... och så kom ett virus i vägen för så mycket. Och precis som saker och ting har fått skjutas upp och tillvaron förändras har min ursprungliga idé fått skjutas upp och resultatet blev ett helt annat. Det kom ett virus i vägen.

Jag har gjort virus, en större skulptur och tre halsband. Samtliga är även flaskor avsedda för handsprit för att lite symboliskt döda eländet inifrån.

Samtliga är gjorda i koppar, det stora är täckt med färgad latex och har en vagt klibbig yta för taktil effekt, dom små är emaljerade med försilvrade armar.

Process

Färdigt resultat

Nicolas Cortolezzis, tapetserare

Process

Färdigt resultat

Oskar Häger, smed

I mitt examensarbete har jag valt att fokusera på det jag älskar med smide, att man kan skapa vackra föremål som man också har användning för i praktiken. En del av mitt arbete blev därför att skapa ett eldställ. Stilistiskt har jag inspirerats av både art deco och riktigt gammalt smide från sekelskiftet, vilket var lite av en utmaning att gifta ihop till en helhet. Utöver eldstället har jag även gjort en kniv i damaskusstål samt en yxa. Med dessa objekt vill jag dels visa mina färdigheter, dels smidets bredd som hantverk.

Process

Färdigt resultat

Sara Wikbrand, tapetserare

Process

Färdigt resultat

Trevor Brubeck, Tapetmakare