Anna Ögren : keramiker
Process
Japansk teskål drejad i 650 gram stengodslera. Då skålen torkat till sig och blivit lite styvare appliceras en slamma rik på järn.
Efter att den järnrika slamman applicerats tjockt på godsets vägg, drog jag med fingrarna lite lätt genom slamman för att få ytterligare struktur.
Då den röda slamman torkat och format en tunn skorpa, la jag på ett lager med vit slamma för att försöka bygga extra textur.
Teskålen fick torka långsamt tills den nådde ett läderhårt stadie. Nu var det dags att svarva fram foten. Med hjälp av ett specialtillverkat järn kunde jag både skära fram raka såväl som rundade vinklar ur den läderhårda leran.
Den färdigbrända teskålen. Tack vare att skålen bränts på 1 260 grader har den röda väggen nu blivit ljusare. Slamman som täckte väggen har givit textur och bidragit till ett mer dynamiskt uttryck.
Färdigt resultat
Japansk teskål drejad i 650 gram stengodslera. Då skålen torkat till sig och blivit lite styvare appliceras en slamma rik på järn.
Efter att den järnrika slamman applicerats tjockt på godsets vägg, drog jag med fingrarna lite lätt genom slamman för att få ytterligare struktur.
Då den röda slamman torkat och format en tunn skorpa, la jag på ett lager med vit slamma för att försöka bygga extra textur.
Teskålen fick torka långsamt tills den nådde ett läderhårt stadie. Nu var det dags att svarva fram foten. Med hjälp av ett specialtillverkat järn kunde jag både skära fram raka såväl som rundade vinklar ur den läderhårda leran.
Den färdigbrända teskålen. Tack vare att skålen bränts på 1 260 grader har den röda väggen nu blivit ljusare. Slamman som täckte väggen har givit textur och bidragit till ett mer dynamiskt uttryck.
Färdigt resultat